Câteva observaţii referitoare la primirea
Sfintei Împărtăşanii
din cartea
Postul cel Mare de
Alexander
Schmemann,
Editura Doris, Bucureşti,1998
1.
O problemă urgentă şi esenţială
Problemele şi controversele referitoare la
frecventa Împărtăşanie şi la legătura dintre
Taina Sfintei Euharistii şi aceea a Pocăinţei (Spovedania),
cele referioare, de asemenea, la esenţa şi
semnificaţia Spovedaniei, nu reprezintă astazi,
în Biserica noastra un
semn
de slăbiciune sau
de
decădere morală,
ci unul de viaţă
şi trezvie.
Între
credincioşii
ortodocşi, se
înregistrează
o
preocupare
crescândă pentru ceea
ce este esenţial,
o sete şi
o foame pentru
o viaţă
mai duhovnicească
ce
nu mai
poate fi negată,
iar pentru acestea
trebuie
să
dăm mulţumire
lui Dumnezeu.
Dacă există
o "criză",
cum par a
crede unii
-
iar
toată problematica,
toată
profunzimea
conştiinţei
duhovniceşti
este întotdeauna
şi indiscutabil
o criză
-
aceasta
este o criză
ziditoare
şi
actuală.
Însă
ar fi greşit
şi chiar imposibil să
încercăm
rezolvarea
ei prin simple
măsuri administrative,
prin sentinţe
şi
interdicţii. Problema duhovnicească
crucială cu care
ne confruntăm
astăzi,
este una legată în mod
fundamental
de toate
aspectele
vietii
noastre
şi, aş adăuga,
legată de adevăratul
destin
al
Ortodoxiei
în profund
tulburata
noastră lume
"modernă".
Numai
cel orb sufleteşte
şi total insensibil poate nega
faptul că,
în ciuda succesului
şi a realizărilor
sale relative,
în
principal exterioare
şi materiale,
Biserica
noastră
este
ameninţată
dinăuntru de
un pericol
teribil şi aflat
în
continua
creştere:
acela al secularizării.
Ce
este
secularizarea?
Într-un
articol
publicat cu câţiva
ani
în
urmă
am încercat să
definesc
acest
termen astfel:
"
...
o privire
generală
asupra
lumii
şi,
în
consecinţă,
un model
de
viaţă
în
care
aspectele
de
bază
ale
existenţei
umane - ca de
exemplu
familia,
educatia,
ştiinţa,
profesia,
arta
etc.
- nu numai că
nu sunt înrădăcinate
sau legate
de
credinţa
religioasă
dar în care
adevărata
necesitate
sau
posibilitate
a unei
astfel
de
legături
este
negată.
Zonele
seculare ale
vieţii
sunt privite
ca
fiind
autonome,
adică
conduse
de
propriile
lor
valori,
principii
şi motivaţii,
diferite
de
cele
religioase.
Secularismul
este
mai mult sau mai
puţin
comun
civilizaţiilor
moderne
de
pretutindeni,
dar
particularitatea
genului
său
american,
cea cu
care
ne
ocupam
aici,
este
aceea că în
America
secularismul
nu
este
deloc
anti-religios
sau
ateu
ci,
dimpotrivă,
implică
drept
un
element
aproape
necesar
al
său
o
viziune
clară
asupra
religiei,
putând
fi, într-adevăr,
numit
«religios».
Există
o
«filosofie
a religiei»
nu mai
puţin
decât
o
filosofie
a
vieţii.
O
societate
ce
se
'declară
în
mod
public
anti-religioasă,
ca
Rusia
Sovietică
sau
China
Roşie,
nici măcar
nu poate
fi numită
«secularistă».
Religia
este
în
aceste
cazuri un
inamic
care
trebuie
lichidat,
iar
toate
compromisurile
făcute
cu
ea
pot
fi
în
cel
mai fericit
caz
unele
temporare.
Dar trăsătura
caracteristică
a culturii
şi
a
«modului
de
viaţă
american»
este
aceea că ele
acceptă
simultan
religia
ca
pe
ceva
esenţial
pentru
om,
dar în acelaşi
timp o neagă
ca
pe
o viziune
generală
integratoare
asupra
lumii, ce
modelează
în totalitate
existenţa
umană.
Un
american
«secularist»
poate fi un
om
foarte
«religios
»,
legat de
Biserică,
frecventând
sfintele
slujbe
în
mod
regulat,
generos
în
ofrandele
sale,
scrupulos
în
rugăciune.
El
îşi
va
«sfinţi»
căsătoria
sa în Biserică, va
avea
casa
binecuvântată,
obligaţiile
religioase
împlinite
-
într-o
credinţă
desavârşită.
Dar toate
acestea
nu
schimba
câtuşi
de
puţin simplul fapt că
înţelegerea
sa asupra
tuturor
acestor
aspecte ale vieţii
proprii
- căsătoria
şi familia, casa
şi
profesia
şi,
în cele
din urmă,
însăşi
obligaţiile
religioase
- nu sunt derivate
din crezul pe
care-l
mărturiseşte
în
Biserică,
şi nici
din
credinţa
mărturisirii
în
Întruparea,
Moartea
şi
învierea
lui
Hristos,
Fiul lui Dumnezeu,
devenit
Fiul Omului, ci din filosofiile vietii,
care
reprezintă
idei
şi convingeri
ce
nu au nicio legătură
cu
acel
crez
dacă nu sunt
chiar direct opuse acestuia. Nu trebuie
decât
să
fie
amintite câteva
din
«valorile»
cheie
ale culturii noastre
- succesul,
siguranţa,
condiţia
socială,
concurenţa,
profitul,
prestigiul
şi
ambiţia - pentru
a
realiza
că
ele sunt la polul
opus
faţă
de întregul
ethos
şi
faţă
de
întreaga inspiraţie
a
Evangheliei
...
Înseamnă
aceasta
că
un om religios
secularizat
este
un cinic, un ipocrit
sau
un schizofrenic?
Absolut
deloc.
Aceasta
înseamnă
că
înţelegerea
sa asupra
religiei
este
înrădăcinată
în
propria
viziune
secularizată
asupra
lumii
şi
nu
viceversa.
Într-o
societate
nesecularizată
-
singurul
gen
de
societate
pe
care
Ortodoxia l-a
cunoscut
în trecut
-
religia
şi
valorile
ei constituie
criteriul
fundamental
al
întregii
vieţi
a unui individ,
un
«sistem
de
referinţă»
suprem,
la
care
omul,
societatea
şi
cultura
se raportează,
chiar
dacă
se îndepărtează
de
la
ea
adeseori.
Ei pot trai
prin
aceleaşi
motivaţii
lumeşti,
dar
ei
sunt
permanent
atraşi
prin
religie,
fie
numai
şi prin prezenţa
sa
pasivă.
Astfel,
«calea
vieţii»
poate
să
nu fie
religioasă,
chiar
dacă
«filosofia
vieţii»
este
cu
sigurantă
religioasă.
În
societatea
secularizată
se întâmplă
exact
reversul:
«calea
vietii»
include
religia,
«filosofia
vietii»
o
exclude.
Acceptarea
secularizării
înseamnă,
desigur,
o
transformare
radicală
a religiei
în
sine.
Ea îşi
poate menţine
toate
formele
sale
exterioare
şi tradiţionale,
dar
în
interior
este
pur
şi
simplu
o
altă
religie.
Secularizarea,
atunci
când
«aprobă»
religia
şi
când îi conferă
un loc de
onoare
în viaţa
socială,
face
aceasta
într-atât
încât
religia
însăşi
acceptă
să
devină
o
parte
a
viziunii
secularizate
asupra
lumii,
o aprobare
a valorilor
acestei
lumi şi un ajutor
în
procesul
de
realizare
a acestora.
Şi,
într-adevăr,
nici
un
cuvânt
nu
este
folosit
mai des
de
secularism
în
raporturile
sale
cu
religia
decât
cuvântul
ajutor.
«Ajută»
să aparţii
unui
grup
religios,
să
fii
identificat
cu
o
tradiţie
religioasă,
să fii
activ
în
Biserică,
să
te
rogi;
«ajută»,
pe scurt,
să «ai
o religie».
Întrucât
religia
ajută,
întrucât
ea
reprezintă
un
factor
atât
de
folositor
în
viaţa
personală
şi socială,
religia
trebuie
la
rândul
ei
să
fie
ajutată.
De
aici
remarcabilul
sucees
al
religiei
în
America,
atestat
de
toate
statisticile.
Secularizarea
acceptă
religia,
dar o
aceeptă în condiţiile
impuse
de
ea; ea
atribuie
religiei
o
funcţiune,
iar dacă
religia
acceptă
şi
împlineşte
această
funcţiune
este
răsplatită
cu
bogăţie,
cinstire
şi prestigiu.
«America»,
scrie
W.
Herberg,
«pare
să
fie
dintr-o
dată
cea mai
religioasă
şi
cea
mai
secularizată
dintre
naţiuni
...
fiecare
aspect
al
vieţii
religioase
actuale
reflectă
acest
paradox:
o secularizare
universală
în mijlocul
unei religiozităţi
crescânde
...»".
2. "Religia fără de religie"
Secularizarea
americană
(sau
occidentală sau chiar românească
n.n.)
pe
care
atât de mulţi ortodocşi o identifică
naiv
şi eronat
cu "stilul de
viaţă
american"
este
izvorul
profundei crize
spirituale
a
Ortodoxiei.
Iar
nicăieri nu este mai
vizibilă
această
criză
decât
în
ciudata "religie fără religie",
care
pare a
se
infiltra
în
viaţa
Bisericii
noastre.
Reducerea
Bisericii
la preocupările materiale,
organizatorice
şi
legislative cu preţul celor religioase şi
duhovniceşti;
obsesia "proprietăţii",
a banilor şi apărarea
drepturilor parohiale"
împotriva episcopilor şi
a clerului
văzuţi
ca
o
"ameninţare"
exterioară;
indiferenţa
faţă
de nevoile
misionare, educaţionale şi caritabile
ale
Bisericii;
rezistenţa
pasivă
şi
uneori
chiar activă
la toate
eforturile
de
aprofundare
a vieţii
duhovniceşti şi liturgice,
de a o
face
mai puţin "formală"
şi mai
mult autentică;
identificarea
religiei cu folclorul şi obiceiurile
etnice;
egocentrismul
şi izolarea
virtuală
a multora dintre parohiile
noastre, lipsa
lor de interes
pentru nevoile
vitale
ale
Bisericii
în
general,
a misiunii
ei
în America,
toate
acestea
descoperă
o aşa
de adâncă
secularizare
a conştiinţei Bisericii
încât
oricine
devine îngrijorat
în ceea
ce priveşte
viitorul
Bisericii noastre,
a
cărei
conducere
şi
ai
căror
membri,
deopotrivă,
nu par să realizeze proporţiile
şi
profunzimea acestei
crize.
Cu siguranţă,
această
secularizare
a Bisericii însăşi determină pe mulţi, şi
în
special
pe cei tineri,
pur şi simplu să părăsească
Biserica,
unde nimeni nu le spune care este de fapt
adevărata
esenţă
şi
viaţă a acesteia, ce
înseamnă
să
fii membru
al acesteia; în
care cu greu poţi auzi
îndemnul
de
a
adânci efortul
duhovnicesc
lăuntric;
în
care,
într-adevăr, spiritualul este
redus
la
un
minimum
"formaI"
(frecvenţa
la
slujbe,
împartaşirea
o
dată
pe an,
ceva
postire,
ceva
abstinenţă
de
la
distracţii),
în
timp ce materialul
şi exteriorul sunt dezvoltate
la maximum.
Iar toate acestea
se
întâmplă
într-o
vreme
când noi, ortodocşii, suntem chemaţi
să
începem
o nouă
viaţă,
când ni se dă
posibilitatea
- negată
de atât de mulţi
dintre fraţii
şi surorile
noastre
din "Biserica
mamă"
- de
a
creşte, de a fi liberi nu numai teoretic
ci şi în realitate,
de
a
umple Biserica noastra
cu un sentiment de mulţumire duhovnicească, de a
realiza
tot ceea
ce,
din păcate, nu poate
fi realizat de ortodocşii trăitori în
îngrozitoarele condiţii ale
regimurilor
totalitare şi declarat atee.
Nu este tragic, deci,
ca
toate
aceste daruri, preocupări
şi posibilităţi sunt
într-o
foarte mică măsura
-
dacă
nu cumva
deloc
- apreciate, acceptate şi cunoscute; că
structura intimă a Bisericilor noastre, duhul şi
preocupările care prevalează
în
acestea fac
aproape imposibil ca acestea să hrăneasca şi să
susţină
cu adevărat o viaţă religioasă
veritabilă?
3.De
ce Sfintele Taine?
Am
început aceste observaţii cu câteva
consideraţii generale asupra situaţiei actuale a
Bisericii, datorită convingerii mele profunde că
noul interes pentru Sfintele Taine, pentru
practica şi disciplina sacramentală, porneşte
de la această criză şi este direct legată
de ea. Sunt convins că
problema participarii laicatului la Tainele
dumnezeieşti este, într-adevăr, problema
cheie
a vieţii
Bisericii noastre. Viitorul Bisericii -
adevărata sa renaştere
sau inevitabila sa decădere - depinde în cele din urmă de rezolvarea acestei probleme.
Sunt convins că
acolo unde Sfânta
Împărtaşanie a devenit din nou, după cuvintele răposatului părinte Sergiu Cetverikov, "centrul vieţii creştine" "reducerile" tragic şi deficienţele menţionate anterior încep să fie
depaşite
şi vindecate. Şi aceasta, desigur, nu este o acţiune întâmplătoare;
pentru că dacă
viaţa Bisericii nu este fondată, dincolo de
orice, pe Hristos
- şi aceasta înseamnă o permanentă şi vie
comuniune cu El prin Taina prezentei Lui -
atunci negreşit
altceva iese la iveală, şi
domină ca "element central"
al preocupării
şi activităţilor
parohiei.
Aceasta poate fi "proprietatea"
sau "etnicismul" cultural superficial sau
simplu, succesul material
ca unic scop ... Dacă nu este Hristos, atunci altceva - lumesc şi chiar păcătos
- în mod inevitabil va modela, şi în acelaşi timp va dezintegra viaţa Bisericii.
Până
de curând exista
posibilitatea să
nu realizăm
urgenţa acestei probleme
de alegere. Într-adevăr,
de-a lungul acelei lungi perioade din istoria
ortodoxiei în America
-
perioada
imigraţiei -
parohiile noastre,
pe lângă funcţiile lor strict religioase, au
avut şi un soi de functie şi un fundament de la
sine-înţeles "seculare": etnice, naţionale,
lingvistice. Acestea erau formele
şi mijloacele necesare pentru unificarea imigranţilor care aveau nevoie de o identitate obştească pentru
simpla supravieţuire
înăuntrul societăţii americane, care la
început le era
straina şi
uneori chiar
ostilă.
Totuişi,
acum, această perioadă a imigraţiei se apropie cu paşi
repezi de
sfârşitul său.
Temelia "naturală" -
etnică
şi lingvistică - a Bisericii noastre
pur şi simplu
dispare; din ce
în ce mai mulţi credincişi
ortodocşi nu mai
înţeleg altă limbă decât engleza şi în unele din parohiile noastre aproape
jumătate
dintre
enoriaşi sunt convertiţi la Ortodoxie. Dar atunci întrebarea este: ce va înlocui
aceasta temelie? Nu
este
destul de clar că dacă
nu este
înlocuită cu credinţa fundamentală şi deopotrivă cu
experienţa
Bisericii ca
unitate,
viata
şi
creştere
în Hristos, respectiv cu adevăratul conţinut
religios al Ortodoxiei, atunci,
inevitabil,
parohia
şi Biserica însăşi va
începe încet, dar sigur, decăderea
şi dezintegrarea
lor.
Atunci,
oamenii
nefiind uniti
în şi pentru
ceva,
se vor uni
împotriva
a ceva.
Şi în aceasta
constă
tragica
profunzime şi
urgenţă
a situaţiei
noastre actuale.
Din aceasta cauza
problema Sfintelor Taine este
aşa de
importantă. Numai
prin ele,
şi desigur dincolo de
orice, în
adevărata Taina a prezenţei lui
Hristos
şi a unităţii noastre cu El şi
în El,
putem redescoperi
principiile pozitive şi nu
pe cele
negative care
lipsesc din Biserica
noastra astăzi.
Numai în acestea se
află rădăcinile adevăratei posibilităţi de
schimbare şi de
înnoire a
conştiinţei laicatului
care, pentru
o vreme
îndelungată, a fost
izolată
de izvoarele şi experienţa Bisericii. Şi dacă în zilele noastre această
problemă a
căpătat un astfel de caracter presant, aceasta
se întâmplă
din cauza faptului că
din ce în
ce mai mulţi oameni, conştient
sau
inconştient, caută o astfel de înnoire,
caută
acea temelie, singura
ce poate ajuta Biserica
şi
parohia
să regăsească
profunzimea
lor religioasa şi să oprească
secularizarea
lor
rapidă. Sunt
pe
deplin conştient
că există printre ortodocşi
o tendinţă de rezolvare a tuturor
problemelor, a tuturor
chestiunilor arzătoare
şi dificile,
inclusiv
cea pe care o
vom
discuta aici -
aceea a participării
laicatului
la
Tainele
dumnezeieşti prin simpla
referire la trecut, la
ceea ce
s-a săvârşit,
sau încă se savârşeşte în Rusia, Grecia,
Polonia, Serbia etc. Această tendinţă, totuşi, nu
este de mare ajutor,
ci poate uneori să facă mai mult rău decât
bine. Nu
ne
este
de ajutor
pentru că nu orice din
trecut, fie
el rusesc,
grecesc sau orice altceva,
nu
a
fost ipso facto cu
adevărat ortodox. Pentru a realiza acest
lucru, trebuie să citim, de exemplu, observaţiile
făcute
de episcopii
ruşi la începutul acestui secol, în timpul pregătirii
de către Biserica
rusă
a exagerat de lungul
Sinodului Naţional (care a fost convocat
în anul 1917 dar a fost întrerupt de către violenţa revoluţionară şi
suspendat în 1918, fără a-şi încheia complet lucrările). Practic, fără
excepţie, episcopii
ruşi, atunci probabil cei mai
bine
instruiţi
din întreaga Biserica
Ortodoxă şi fără
îndoială
conservatori, au făcut publică
situaţia Bisericii - duhovnicească,
liturgică, structurală -
aceea de
a fi
profund deficientă
şi într-o
cumplită
nevoie de
reforme.
Vorbind
despre teologia rusă,
cei
mai de seamă
reprezentanţi
ai săi
au denunţat
unanim
concesiile
pe
care
aceasta
le-a facut scolasticii şi spiritului juridic apusean, în mod special,
în
domeniul
esenţial
al teologiei sacramentale.
Unul dintre
liderii episcopatului rus,
arhiepiscopul Antonie Krapovitski, sugera într-un
raport faimos
către Sfântul Sinod
rus
distrugerea fizică
a şcolilor de
teologie ruseşti şi
înlocuirea
lor cu o abordare
total diferită
a învăţământului
religios.
Sfântul
părinte
Ioan
de Cronstadt
a denunţat
şi a condamnat neobosit pietatea
formală şi
Iipsită de entuziasm a societăţii ruseşti, reducerea
Împărtăşaniei la o
"obligaţie anuală", reducerea vieţii Bisericii
la nivelul obiceiurilor.
Luând în considerare toate acestea,
simplele referiri şi apeluri la trecut nu sunt
suficiente, pentru că acest trecut are nevoie el
însuşi să fie evaluat în lumina adevăratei
Tradiţii ortodoxe.
Unicul criteriu, întotdeauna şi oriunde, este Tradiţia însăşi şi preocuparea
pastorală despre cum să o
"aplici" în situaţia noastră, care este
continuare în zilele următoare